Siapa kita?

Salam ramadhan..dah berapa hari ek kita puasa?Korang kira sendiri la yerk..hehehe..Kesibukan membataskan pergaulan..Setuju tak?Tapi, antara pandai or tak je guna masa tu..betul kan?Aku nak tanya, berapa ramai waktu sekolah dulu pernah buat ujian aptitud?ujian personaliti?ujian IQ?dan sebagainya?Pernah tak buat semua tu bersama kaunselor korunk?



Aku dulu tak pernah buat..Aku la yang rugi kan?huhu..Lagipun, aku tak tau dulu semua ni..Nak tahu tak apa kelebihan buat ujian tu? Apabila kita membuat ujian tu, kita dapat menilai kemampuan diri kita, mengembangkan potensi diri kita, merangka hala tuju dan sebagainya. Dekat Amerika,(based kepada lec aku cerita..hehe) pelajar-pelajar akan membuat ujian-ujian sebegini untuk menilai tahap IQ,kebolehan,personaliti dan sebagainya bagi membantu negara.Bagaimana membantu? dorunk kelaskan pelajar ni mengikut tahap dan kemampuan pelajar mengikut pelajaran la..Kalau orang yang boleh ke arah seni, dorunk salur dekat seni dan sewaktu dengannya.

Sebagai contoh..contoh je ok..Aku ni tahap IQ 44% oleh sebab aku tak tahu kemampuan diri aku, kebolehan diri aku, aku dah silap pilih masa depan. Aku punya cita-cita nak jadi doktor,lepas tu aku belajar bio,kimia,fizik,add math.Kebarangkalian tu nak jd doktor kurang la,tahap tak mencukupi dan kalau aku benar-benar nak jadi doc, aku kena belajar berlipat7x kali ganda daripada orang lain.Hancur aku tau! Ujian-ujian ni, hanya boleh di buat oleh pegawai psikolgi dan kaunselor bertauliah je tau. Sebabnyee??More effective la cucu oi..hehe..Harga pun tahu-tahu jelar kan..hehe..Sebab tu kalau ada dekat sekolah, kita kena buat supaya kita tahu tahap kemampuan diri ni.

Nasihat aku, buat adik-adik yang bersekolah tu..Kerap lah jumpa kaunselor untuk buat ujian ni.Semua ni untuk kebaikan korunk jugak..Ok, dan ada banyak lagi ujian yang boleh dibuat.Gunakan kaunselor di sekolah sebaik mungkin.. ^__^

Link aku dapat dari google,contoh je ok..:



22 comments:

twinkle twinkle said...

ahha xpena ujian iq ujian kerjaya ade la dgn kaunselor

✿nenek moden✿ said...

twinkle twinkle>>
hehe..bagus la tu..at least pernah buat..ada byk lagi ujian..cuba buat k..

nabilah abd rahman said...

baru2 ni assignment yang lecturer suh buat,suh buat benda-banda macam ni lah...ujian iq,personaliti,career

nekmo said...

nabilah>>>
assgmnt??hehe..sis uia kan?psikologi ek?

::cdot the dot:: said...

aku tak layak..

Mario said...

jgn ko test iq aku...tgk blog pun dah tau...

echah mashuri said...

aiyarkk...pstilah iq gue xtinggi..ehehe

cEro said...

bab salah pilih masa depan, tanya aku...
aku master dalam bidang tu...
hahahaha

pacifist said...

salam nekmo.
baik buruk,kaya susah,cerdik bodoh,hitam putih,atas bawah adalah saling berkait dan tidak dpt dipisahkan dlm kehidupan.semua memainkan peranan utk memakmurkan bumi.umpama jika sakit disediakan ubat.mereka yg kaya kena menolong si miskin.mereka yang pandai,gunakan kepandaian utk kelestarian hidup.bkn guna kepandaian utk memanipulasikan org lain.sebenarnya semua itu kurang penting.yang akan ditanya nanti adakah kita memainkan peranan dan menjalankan tjawab/amanah yang beri .sesuai dgn 'title' yg dipikul.makin besar 'title'makin tinggi amanah g perlu dipikul.kerana kehidupan bkn setakat di dunia shj.kenkadang kita mudah mempelecehkan seseorg jika pd pandangan kita,mereka'kurang' dlm serba serbi.
-kenkadang kita minta lebih,walhal ia memudaratkan kita.
-beban yg dipikul setelah kita berusaha adalah sesuai dgn fitrah kejadian kita.Allah tahu tahap kemampuan kita.
-mereka yg berasa kurang,teruskan usaha kerana kita mempunyai peluang/pilihan.sementelah itu layari hidup seadanya kerana itu bahagian kita didunia.
-Allah maha Adil.

Lya Colours said...

ujian personaliti rasa hampa??

TUKANG KATA said...

cu buat ujian personaliti dlm fb nek..

moden tak cucu nenek?

;)

lumut esoklusa said...

nak komen sama mcm cero lah..
aku lg master dr cero beb

nekmo said...

cdot>>
adeh..napa lak tak layak??huhu

nekmo said...

hahahaha...rio..apesal pulak tu??blog ko best!!!!!

nekmo said...

echah>>
cuba buat dulu..ok??hehe

nekmo said...

cero>>
budak bio yg minat seni...cero..kau pandai mcm2 la...bg pandangan pun ok...lukis pun ok..sc pun ok..mcm2..

nekmo said...

pakcik>>
wasalam...faham dengan ayat tu.. ^___^ lagi besar apa yg kita ada...lagi besar tanggung jwb kita..dan..kita kena guna kepandaian yg kita ada..ke jalan yg betul...kita hanya merancang..Allah yg menentukan.. ^__^

p/s: pakcik!!!panjangnyee komen..hoho

nekmo said...

lya>>
tak cuba pun yang tu..kiranyee...ujian2 lbh kurang mcm tu..nek tnjuk cth je...

nekmo said...

mut>>>
hehe...ko amek bidang masakan ke mut??kan atok kau dah pesan awal2...suh amek nuklear..kau amek masakan..tgk..apa dah jadi dapur kita??abeh meletup..

nekmo said...

TK>>>
wah...hahaha..ujian personaliti kat fb tak leh blah..hahahahhahahaha...sgt3 moden...

Yanie J said...

wah! entry yg baguih.act baru tau hahaha ;p
lpsni ley a try2 hikhik ;D

A f i q said...

wahhh.
dah try la nenek!
tapi result nye asyik adoyai~~
malas nk cakap.haha.
trimas utk entri yg berinformasi ;)