Diam aku bukan tanda aku kalah


Sebenarnya, ikutkan hati...
lambat lagi aku nak update blog..
Tinggal blog sunyi sepi tanpa pengunjung..
Bosan..sakit...perit...kecewa..
makan dalam2..hmm..keje update je..
entri emo daripada aku..

Aku sebenarnyee, dah tak tau
nak membalas macammana..
Bila aku diam, makin menjadi2 perangai dia..
Cukup2 la aku dah maafkan perbuatan kejam dia..
Aku tutup mata...aku sendiri tahan derita..

Tapi, bila aku diam..aku usha dari jauh..
dia pijak aku sampai leper..
Kenapa perlu macam tu??
fitnah sana..fitnah sini..
Kalau ikut kezaliman aku..
Aku jaja je cerita dia biar semua orang tahu..
biar semua kawan tahu perangai dia..

Tapi..aku tak sanggup buat macam tu..
Sebab aku pun ada rasa belas kasihan..
Kalau dia buat benda ni dekat org lain,
Aku pasti..dia tak kan gah dengan fitnah+penipuan dia..
Tuduh aku sana sini..hmm..aku diam ja..
Tapi, aku diam bukan bermakna aku suka apa dia buat..

Aku selalu ingat macam ni..
Setiap apa yang kita buat..
baik atau jahat, mesti ada pembalasan..
kalau bukan hari ni, mungkin esok..
kalau bukan esok, mungkin nanti..
kalau bukan nanti..di akhirat,
kita takkan lari..aku selalu pegang macam tu..

Hmm..aku teringat ayat dalam kitab tu kata..
Allah tu takkan menguji hamba dia 
kalau hamba dia tak mampu nak hadapi..
(betulkan aku kalau salah).
Tapi, aku dah tak tahan.. aku boleh sabar ja..
pandang dari jauh perbuatan dia..
aku senyap..

Aku tengok ja permainan dia..
masa dia buat kekejaman dekat aku..
Aku maafkan..dan siap bagi jalan nak perbetul..
Kenapa aku terlalu baik sgt dengan manusia macam ni??
hmm..sebab aku fikir..itu kawan...
tapi..terlalu banyak sgt dia buat dekat aku..

kalau la dorunk tahu hal sebenar..hmm..
hmm..help me...help me....
T-T

24 comments:

Siti Safiyyah said...

nape ni sis? sabar k? saya paham perasaan awak..memang menyakitkan..tapi memaafkan lebih baik.. :)

Din said...

jgn diblas dgn cara yg sama nek..takut nnti lg besar bnda ni terjadi..cubala usahakan yg terbaik nek..

echah mashuri said...

sabar sis...hukum karma akan berlaku..percyalah.!;)

cikCEPET said...

saba ewhh nek...
bse laa tuh.. na ckp lebih mmbe...
tp ble diam kn diowng pjak2 lg...
hmmm saba je laa nek..
Allah slalu dgn org yg benar

:))

Alynn Notnot said...

daym. ada jgk org mcm ni. tak try slowtalk ke?

cik @!en said...

hei. nape nie?? jgn sedih2 keh! itu semua dugaan yg nak bg kamu lagi kuat... biar je dia nk wat apepun.. selagi kita punya Allah.. kita takkan apa2.. kan?

just forgive and forget.. and xperlu balas dendam ke ape ke.. orait?

eh2.. ntah2 komen nie xkena dgn entry.. layan je la.. hehe

cEro said...

beb, aku macam berminat nak tau..
can I??

twinkle twinkle said...

byk2 bedoa ye nek

cik elina said...

be strong .
Allah tidak akan membebani seseorang hambaNya itu , melainkan sesuai dengan kesanggupannya .

text me if u need me .

:)

♥dG♥ said...

wuuuuuuuuuu. gigit ja dia!

✿nenek moden✿ said...

Siti Safiyyah>>
a'ah..memaafkan lebih baik...thanks kamu..

Din>>
tu la din..hmm..aku pun pk mcm tu...xpela..aku rasa allah lebih layak membalas..

echah mashuri>>
a'ah sis...hmm..moga allah je balas..erm..doakan sy tabah..

✿nenek moden✿ said...

Alynn Notnot>>
alin!!!!!!! aku mmg lama tak nampak kau ar!! seyez beb! tapi..aku dah jejak kau guna si fariza elina..hehe
erm..slow talk?erm..dia pijak aku balik weh..

cik @!en>>
hehe...lawak la sis ni..kena la...tq 4 ur advice ke darl...

✿nenek moden✿ said...

cero>>>
ermm..aku dah taip penat2 aw...pastu aku nk htr kat email ko..tp..T-T email tu bengong weh..dia tak leh sent...penat aku mencuba....T-T kesinambungan story lepas....

✿nenek moden✿ said...

twinkle twinkle>>
tq ye mira.. doa la utk sis sama..=)

cik elina>>
setuju dgn apa yg ija kata..kak b terjumpa dalam quran kenyataan tu..allah dah sebut..hmm..

♥dG♥>>
darl..ai tecik je...dia beso dr ai..hehe...t ai gigit2 dia..ai kalah..hehe..lagi dia suka bila ai ggit dia..

saya afi. said...

nekmo.. sabar2. nekmo doa byk2. afi dulu pon penah kenal jgk dgn org mcm ni. but i tell you, diam adalah yg terbaik. dan jadi ignorant. jgn biar apa yg dia buat tu bg efek kat kita pon. klau kita sama2 ckp kat semorang dia tu mcm ni mcm tu scra xlangsung kita pon jd mcm dia. so biar dia syok sorang2. insyaAllah, org2 sekeliling tau sapa yg betul sapa yg salah. n bila dorang tau apa yg betul2 jadi masyaAllah, masa tu saat paling indah. rasa macam satu kemenangan sebab bersabar. so for now, sabar ek.. doa byk2..

saya afi. said...

and dear, u hv my full support! go nekmo go!! :))

iszieylyanziy said...

sabr lah nek ye...mnusia mmg,,,hehe,,da pnt berhnti lah

maCy said...

meh macy pijak die pulak smpi jd lempeng~


dear. biarkn. hidup ni karma~

ASaDa RyutaRo said...

wah.. lama benar nenek moden ni senyap yer.. baru nampak sekarang..

takde ayat lain melainkan kata sabar untuk segala dugaan. semoga orang tu berubah jadi lebih baik.. ;)

NAJ HEBAT said...

aku datang ni..

bawak ulam untuk kau.

dah. sambung buat kerja.

aku senggugut. nak baca sampai habes pon tak larat.

babai nenek. muah. sayang lu.

✿nenek moden✿ said...

afi>>
a'ah..aku setuju dgn pendapat kau...hmm..aku harap dia sedar suatu ari nanti...thanks ye dr.....^__^

afi lagi>>
hehe..weh..mcm nk lumba lari lak..hahahah

cikgu is>>
klu sy tak sabar..sy dah gantung diri dekat pokok taugeh..hehe

✿nenek moden✿ said...

macy>>
hehehe..kuat ke macy ni??
erm...nekmo caya pd hukum karma... setiap yg kita buat..ada pembalasan..

asada>>
hehe...nek g london bwk biri2..tu ilang..hehehehe..erm..sabar..sabar...
(err..sejak bila sy jd penyabar ni?erm..sejak kebelakangan ni kot..)

naj>>
kau igt aku kambing ke bwk ulam??haha..aku tak makan sayur ar beb..haha...moga cepat sembuh ek...hehe

hiro said...

hehe..lama xlepak sini.

✿nenek moden✿ said...

hiro>>
kau yg sombong dgn aku beb.. aku ok je..^__^